Aktivt lyssnande

2010-06-11

För att kunna coacha medarbetare behöver du lyssna på dem. Aktivt lyssnande innebär ett förutsättningslöst lyssnande. Släpp alla störande tankar och förutfattade meningar, ett nyfiket och öppet sinne är rätt attityd.

Det finns några tekniker du kan ta till dig som kan hjälpa dig på traven med lyssnandet. Fokusera på den som pratar, tänk inte på vad du själv ska säga. Testa att upprepa med egna ord vad du just hört, då bekräftar du att budskapet gått fram samtidigt som det också blir tydligare för dig själv och den du pratar med. Ställ motfrågor om det är något du inte riktigt förstår. På så sätt blir personen du pratar med tvungen att vara tydlig och kanske konkretisera med exempel.

Vad kan du uppnå med hjälp av aktivt lyssnande? Du kommer att förstå dina medarbetare bättre samtidigt som dom känner sig sedda av dig som chef, vilket är en bra grundplåt till ett gott arbetsklimat.

Lämna en kommentar